Tepat jam 5.00 petang, suasana menjadi hingar bingar. Masing-masing mengemaskan buku dan quran untuk pulang. Sebahagiannya sudah bersila dihadapan saya, sebahagian yang lainberada dekat pintu, siap sedia menerpa keluar dari madrasah bila amiin terakhir diucapkan. Saya tersenyum dan diam. Mereka agak terpinga-pinga. Seorang remaja cepat faham, mengajak rakan-rakannya bersama mengaminkan doa.
Senyap. Tenang dan bening seketika.
“Dah sedia semua..? “, soal saya memulakan bicara.
“daah ustaz..”
“lain kali, bila habis kelas, jangan bising. Tambah pulak bila nak berdoa. Masa nak berdoa kita kena beradab dengan Allah. Tuhan tak dengar doa orang yang bising-bising.” Saya cuba menerangkan adab dengan bahas mudah.
“ aik, betul ke Allah tak dengar doa bila kita bising” soal seorang budak bernama Syaharudin.
“ betul la”, saya cepat menjawab sebelum menduga apa yang cuba dipersoalkan.
“bukan ke Allah tu maha mendengar…? Hari tu ustaz cerita Allah dengar doa Nabi Nuh yang kena telan oleh ikan Nun…”, soalnya lagi.
Ya Allah. Mencabar sungguh budak-budak zaman sekarang. Saya terfikir seketika, bagaimana harus saya terangkan apakah itu adab.
SITUASI HARI INI
Hari ini, kanak-kanak mula menggunakan minda aktif mereka untuk memahami apa yang berlaku disekelilin mereka. Digabungkan pula dengan faka-fakta yang mereka terima dari ibubapa dan masyarakat disekeliling mereka.
Teringat peristiwa seorang kanak-kanak yang turut ‘naik angin’ untuk sama-sama menari tarian Yaban di Pulau Perhentian tempoh hari. Apa yang dia tahu apa itu ‘Yaban’ sehingga begitu bersemangat untuk turut serta menari.
“kalau abang rasa semangat, kena ikut sama, kalau tak akan jadi masalah..” pesan seorang remaja bila melihat saya asyik melihat aksi tarian yaban.
Pesanan, ugutan dan maklumat yang kita salurkan kepada kanak-kanak sewaktu kecil akan terpahat padu di fikran mereka dan bakal memberi kesan bila mereka dewasa kelak.
Seorang sepupu yang berumur 15 yahun masih berteman untuk ke tandas di tepi bilik ibunya bila terjaga di waktu malam kerana selalu diusik dengan hantu oleh ibunya suatu ketika dahulu.
Teringat pula artikel yang ditulis oleh saudara bungsu saya, Azan Safar tentang ‘kengerian’ kanak-kanak dan remaja dari menghadiri masjid. Masjid perlu mesra kanak-kanak.
Ramai yang sibuk membicarakan, bagaimana mahu mengebalikan generasi muda ke jalan yang benar. Tapi tak ramai yang beraksi untuk mencetus reaksi. Majoritinya hanya menunggu untuk menyaksi sahaja.
REALITI YANG BERLAKU
Kuliah Fiqh Perempuan.
Pengajian Tasauf dan Penyucian Jiwa
Tajwid Dewasa.
Pengajian Tauhid.
Semua menu yang tersedia di papan kenyataan masjid hanyalah untuk santapan mereka yang sudah pencen. Mana sajian utnuk menarik perhatain remaja dan kanak-kanak.
Yang kebanyakan terpampang ialah " KANAK-KANAK DI BARISAN PALING BELAKANG".
Maka, yang terpahat di minda kanak-kanak ialah, mereka terabai bila mengunjungi masjid, suara dan sebagainya. Lalu bila meninkat remaja, masjid menjadi tempat yang fobia untuk dikunjungi.
PERANAN SIAPA
Usah dituding jari kepada siapa yang harus dipikulkan masalah ini. Mssing-masing tahu apakah peranan sendiri. Siapa yang tidak ada anak? Siapa yang tidak ada tanggungjawab? Maka yang ada anak dan yang bergelar pemimpin, dialah yang bertanggungjawab.
Hadith Nabi S.A.W : Setiap kamu adalah pemimpin dan setiap kamu akan dipersoalkan tentang tanggungjawab kepimpinan kamu."
Jelas dan terang apa yang disabdakan oleh Baginda. Tiunggal algi, apakah kita masih ego dan keras kepala untuk beraksi..?
Senyap. Tenang dan bening seketika.
“Dah sedia semua..? “, soal saya memulakan bicara.
“daah ustaz..”
“lain kali, bila habis kelas, jangan bising. Tambah pulak bila nak berdoa. Masa nak berdoa kita kena beradab dengan Allah. Tuhan tak dengar doa orang yang bising-bising.” Saya cuba menerangkan adab dengan bahas mudah.
“ aik, betul ke Allah tak dengar doa bila kita bising” soal seorang budak bernama Syaharudin.
“ betul la”, saya cepat menjawab sebelum menduga apa yang cuba dipersoalkan.
“bukan ke Allah tu maha mendengar…? Hari tu ustaz cerita Allah dengar doa Nabi Nuh yang kena telan oleh ikan Nun…”, soalnya lagi.
Ya Allah. Mencabar sungguh budak-budak zaman sekarang. Saya terfikir seketika, bagaimana harus saya terangkan apakah itu adab.
SITUASI HARI INI
Hari ini, kanak-kanak mula menggunakan minda aktif mereka untuk memahami apa yang berlaku disekelilin mereka. Digabungkan pula dengan faka-fakta yang mereka terima dari ibubapa dan masyarakat disekeliling mereka.
Teringat peristiwa seorang kanak-kanak yang turut ‘naik angin’ untuk sama-sama menari tarian Yaban di Pulau Perhentian tempoh hari. Apa yang dia tahu apa itu ‘Yaban’ sehingga begitu bersemangat untuk turut serta menari.
“kalau abang rasa semangat, kena ikut sama, kalau tak akan jadi masalah..” pesan seorang remaja bila melihat saya asyik melihat aksi tarian yaban.
Pesanan, ugutan dan maklumat yang kita salurkan kepada kanak-kanak sewaktu kecil akan terpahat padu di fikran mereka dan bakal memberi kesan bila mereka dewasa kelak.
Seorang sepupu yang berumur 15 yahun masih berteman untuk ke tandas di tepi bilik ibunya bila terjaga di waktu malam kerana selalu diusik dengan hantu oleh ibunya suatu ketika dahulu.
Teringat pula artikel yang ditulis oleh saudara bungsu saya, Azan Safar tentang ‘kengerian’ kanak-kanak dan remaja dari menghadiri masjid. Masjid perlu mesra kanak-kanak.
Ramai yang sibuk membicarakan, bagaimana mahu mengebalikan generasi muda ke jalan yang benar. Tapi tak ramai yang beraksi untuk mencetus reaksi. Majoritinya hanya menunggu untuk menyaksi sahaja.
REALITI YANG BERLAKU
Kuliah Fiqh Perempuan.
Pengajian Tasauf dan Penyucian Jiwa
Tajwid Dewasa.
Pengajian Tauhid.
Semua menu yang tersedia di papan kenyataan masjid hanyalah untuk santapan mereka yang sudah pencen. Mana sajian utnuk menarik perhatain remaja dan kanak-kanak.
Yang kebanyakan terpampang ialah " KANAK-KANAK DI BARISAN PALING BELAKANG".
Maka, yang terpahat di minda kanak-kanak ialah, mereka terabai bila mengunjungi masjid, suara dan sebagainya. Lalu bila meninkat remaja, masjid menjadi tempat yang fobia untuk dikunjungi.
PERANAN SIAPA
Usah dituding jari kepada siapa yang harus dipikulkan masalah ini. Mssing-masing tahu apakah peranan sendiri. Siapa yang tidak ada anak? Siapa yang tidak ada tanggungjawab? Maka yang ada anak dan yang bergelar pemimpin, dialah yang bertanggungjawab.
Hadith Nabi S.A.W : Setiap kamu adalah pemimpin dan setiap kamu akan dipersoalkan tentang tanggungjawab kepimpinan kamu."
Jelas dan terang apa yang disabdakan oleh Baginda. Tiunggal algi, apakah kita masih ego dan keras kepala untuk beraksi..?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Komen Anda Adalah Buah Tangan Terbaik [hasanhusaini]