Para pelajar yang kaya A hari ini, mesti dibantu untuk melihat keseluruhan hidupnya di masa hadapan. Jangan hanya bijak akademik tetapi tidak bersedia menempuh realiti hidup.
Untuk menjadi seorang yang berjaya di masa hadapan, bukan hanya akademik yang jadi bekalan. Sikap, kemahiran hidup dan kematangan dalam membuat keputusan harian, adalah sesuatu yang sering hilang prioritinya pada hari ini.
Oleh itu, gambaran akhir terhadap sesuatu tindakan itu mesti diambil kira.
Begin with end in mind
Ini prasyarat yang ditetapkan oleh Stephen R. Covey dalam bukunya yang masyhur, Seven Habit Of Highly Effective People.
Cukup penting untuk para penghuni dunia pada hari ini untuk menilai sesuatu keputusan yang dibuat sejauh keberkesanan yang bakal timbul dari keputusan itu.
Kekayaan A pada hari ini perlu diseiringkan dengan daya kematangan untuk menganalisa soalan dunia.
Kaya dengan A, namun tidak mampu menafsirkan, apakah yang bakal berlaku apabila bersekedudukan dengan lelaki ajnabi tanpa orang ketiga.
Kaya dengan A, namun tidak waras untuk memikirkan apakah yang bakal berlaku bila gelojak nafsu dijawab dengan ‘terlanjur’.
Kaya dengan A, namun membuang anak merata tempat.
HILANGNYA ILMU TAKSIR ( COMMON SENSE )
Saya selalu ditegur dan diingatkan oleh ibu dan datuk agar selalu men’taksir’ bila ingin melakukan sesuatu.
“kita buat macam ni kat orang lain, macam mana kalau orang buat kat kita..?” begitu persoalan kebiasaannya.
"apa orang akan kata pada kita " kadang-kadang berbunyi begini.
Taksir dalam loghat Kelantan mungkin boleh ditafsirkan sebagai intuisi.
Mungkin juga sebagai persepsi awal yang menjangkakan keputusan akhir.
Dalam bahasa Inggeris sebagai common sense.
Dalam istilah Syariah disebut, ma’luum minddeen bil dharuurah.
Besar manfaatnya.
Besar juga balanya bila ‘taksir’ @ common sense ini ditinggalkan.
Kekurangan pendidikan luar kelas hasil muamalat, pergaulan dan berorganisasi atau hasil didikan oleh ibu bapa akan menjadikan remaja yang walaupun kaya dengan A itu hilang nilai kemanusiaan seorang manusia.
Kemanusiaan seorang manusia pasti akan tahu, bahawa berminar selama dua jam itu memenatkan dan boleh menyebabkan mengantuk dan sebagainya. Namun oleh kerana hilangnya ‘ilmu taksir’ dari barisan urusetia, bekalan untuk seminar hanyalah pen dan buku nota..!!
Kemanusiaan manusia pasti tergugat maruahnya apabila ke sekolah dengan perut yang memboyot.
Aulawiyyat
Jangan hanya kita mengajar mereka untuk berfikiran kritis sebelum mereka tahu apa itu strategis!!
Jangan ajar mereka untuk berlari sebelum mereka diajar untuk berjalan !!
Usah ajar mereka yang baru berusrah untuk berjihad dan melaunglkan takbir ke sana dan kemari sebelum mereka tahu apa itu akhlaq dan adab!!
Sabda Nabi : “ addabani rabbi, fa ahsana ta’diibi”
Suburi A dengan IMAN
Pelajaran iman hanya akan didapati melalui pengajian yang tidak menjadikan A sebagai matlamat. Tetapi natijah ilmu di dada yang mampu diamalkan akhirnya menjadi keutamaan. Bukan hanya ilmu yang hanya dicurahkan sepenuhnya di atas kertas jawapan. Lalu keluar dari dewan peperiksaan dengan dada kosong.
Proses pembelajaran dan pengajaran berasaskan iman memang patut dilaksanankan dalam setiap tahap proses pembelajaran.
Bermula dari tahap awal pembelajaran dari ibubapa sejak usia 2-5 tahun.
Tahap persekolahan 5-17 tahun dan tahap tinggi dikolej dan universiti.
Setiap ilmu yang dicurahkan kepada para pelajar merupakan amanah untuk mereka amalkan. Ianya bakal dipersoalkan oleh Allah nanti.
Sabda Nabi :
“Barangsiapa yang bertambah ilmunya, tetapi tidak bertambah hidayatnya, maka tidaka akan bertamabah di sisi Allah melainkan semakian jauh dariNya.”
A yang banyak haruslah diterjemahkan dengan banyaknya hidayat, dalam ertikata, banyak amalan yang mampu dilaksanakan, banyak tegahan yang mampu ditinggalkan.
Jangan pula, bila sudah masyhur dengan kayanya A, maka keseronokan A itu akhirnya merosakkan hidup mereka sendiri.
Kayangilah diri anda dengan iman dan taqwa.
Janganlah terlalu material dalam menilai genius hanya dengan menilai kekayaan A yang dimilkki.
Tanya sifu kita, siapakah yang genius itu :
Sabdanya :
“Sesungguhnya, mereka yang cerdik (genius) itu adalah orang yang mempersiapkan diri untuk kehidupan selepas mati”.
Tanyakan pada yang kaya A itu, siapa yang sudah bersedia untuk kehidupan selepas mati, bukan untuk mati.
Jangan pula jadikan alasan bahawa mereka masih muda untuk ditanya persoalan sedemikian.
Imam Malik mampu berfatwa saat umur seperti mereka. Belasan tahun. Muhammad Al Fateh sudah membuka Kota Kostantinopel pada saat semuda itu.
Bagaimana dengan si Kaya A pada hari ini..?
Mungkin sistem pendidikan kita pada hari ini perlu dikaji juga, bukan hanya PPSMI..
Untuk menjadi seorang yang berjaya di masa hadapan, bukan hanya akademik yang jadi bekalan. Sikap, kemahiran hidup dan kematangan dalam membuat keputusan harian, adalah sesuatu yang sering hilang prioritinya pada hari ini.
Oleh itu, gambaran akhir terhadap sesuatu tindakan itu mesti diambil kira.
Begin with end in mind
Ini prasyarat yang ditetapkan oleh Stephen R. Covey dalam bukunya yang masyhur, Seven Habit Of Highly Effective People.
Cukup penting untuk para penghuni dunia pada hari ini untuk menilai sesuatu keputusan yang dibuat sejauh keberkesanan yang bakal timbul dari keputusan itu.
Kekayaan A pada hari ini perlu diseiringkan dengan daya kematangan untuk menganalisa soalan dunia.
Kaya dengan A, namun tidak mampu menafsirkan, apakah yang bakal berlaku apabila bersekedudukan dengan lelaki ajnabi tanpa orang ketiga.
Kaya dengan A, namun tidak waras untuk memikirkan apakah yang bakal berlaku bila gelojak nafsu dijawab dengan ‘terlanjur’.
Kaya dengan A, namun membuang anak merata tempat.
HILANGNYA ILMU TAKSIR ( COMMON SENSE )
Saya selalu ditegur dan diingatkan oleh ibu dan datuk agar selalu men’taksir’ bila ingin melakukan sesuatu.
“kita buat macam ni kat orang lain, macam mana kalau orang buat kat kita..?” begitu persoalan kebiasaannya.
"apa orang akan kata pada kita " kadang-kadang berbunyi begini.
Taksir dalam loghat Kelantan mungkin boleh ditafsirkan sebagai intuisi.
Mungkin juga sebagai persepsi awal yang menjangkakan keputusan akhir.
Dalam bahasa Inggeris sebagai common sense.
Dalam istilah Syariah disebut, ma’luum minddeen bil dharuurah.
Besar manfaatnya.
Besar juga balanya bila ‘taksir’ @ common sense ini ditinggalkan.
Kekurangan pendidikan luar kelas hasil muamalat, pergaulan dan berorganisasi atau hasil didikan oleh ibu bapa akan menjadikan remaja yang walaupun kaya dengan A itu hilang nilai kemanusiaan seorang manusia.
Kemanusiaan seorang manusia pasti akan tahu, bahawa berminar selama dua jam itu memenatkan dan boleh menyebabkan mengantuk dan sebagainya. Namun oleh kerana hilangnya ‘ilmu taksir’ dari barisan urusetia, bekalan untuk seminar hanyalah pen dan buku nota..!!
Kemanusiaan manusia pasti tergugat maruahnya apabila ke sekolah dengan perut yang memboyot.
Aulawiyyat
Jangan hanya kita mengajar mereka untuk berfikiran kritis sebelum mereka tahu apa itu strategis!!
Jangan ajar mereka untuk berlari sebelum mereka diajar untuk berjalan !!
Usah ajar mereka yang baru berusrah untuk berjihad dan melaunglkan takbir ke sana dan kemari sebelum mereka tahu apa itu akhlaq dan adab!!
Sabda Nabi : “ addabani rabbi, fa ahsana ta’diibi”
Suburi A dengan IMAN
Pelajaran iman hanya akan didapati melalui pengajian yang tidak menjadikan A sebagai matlamat. Tetapi natijah ilmu di dada yang mampu diamalkan akhirnya menjadi keutamaan. Bukan hanya ilmu yang hanya dicurahkan sepenuhnya di atas kertas jawapan. Lalu keluar dari dewan peperiksaan dengan dada kosong.
Proses pembelajaran dan pengajaran berasaskan iman memang patut dilaksanankan dalam setiap tahap proses pembelajaran.
Bermula dari tahap awal pembelajaran dari ibubapa sejak usia 2-5 tahun.
Tahap persekolahan 5-17 tahun dan tahap tinggi dikolej dan universiti.
Setiap ilmu yang dicurahkan kepada para pelajar merupakan amanah untuk mereka amalkan. Ianya bakal dipersoalkan oleh Allah nanti.
Sabda Nabi :
“Barangsiapa yang bertambah ilmunya, tetapi tidak bertambah hidayatnya, maka tidaka akan bertamabah di sisi Allah melainkan semakian jauh dariNya.”
A yang banyak haruslah diterjemahkan dengan banyaknya hidayat, dalam ertikata, banyak amalan yang mampu dilaksanakan, banyak tegahan yang mampu ditinggalkan.
Jangan pula, bila sudah masyhur dengan kayanya A, maka keseronokan A itu akhirnya merosakkan hidup mereka sendiri.
Kayangilah diri anda dengan iman dan taqwa.
Janganlah terlalu material dalam menilai genius hanya dengan menilai kekayaan A yang dimilkki.
Tanya sifu kita, siapakah yang genius itu :
Sabdanya :
“Sesungguhnya, mereka yang cerdik (genius) itu adalah orang yang mempersiapkan diri untuk kehidupan selepas mati”.
Tanyakan pada yang kaya A itu, siapa yang sudah bersedia untuk kehidupan selepas mati, bukan untuk mati.
Jangan pula jadikan alasan bahawa mereka masih muda untuk ditanya persoalan sedemikian.
Imam Malik mampu berfatwa saat umur seperti mereka. Belasan tahun. Muhammad Al Fateh sudah membuka Kota Kostantinopel pada saat semuda itu.
Bagaimana dengan si Kaya A pada hari ini..?
Mungkin sistem pendidikan kita pada hari ini perlu dikaji juga, bukan hanya PPSMI..
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Komen Anda Adalah Buah Tangan Terbaik [hasanhusaini]